Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-03-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effect of Emotional Information on Breast Cancer Screening Attendance among Never-Screened Female Japanese Employees: a Cluster-Randomized Controlled Trial |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
eng |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Breast cancer screening |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
cluster randomized controlled trial |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
comic book |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
emotional information |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
encouragement |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
乳がん検診 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
クラスターランダム化比較試験 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
マンガ |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
情動的受診勧奨 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
がん検診受診啓発 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.14999/0002000119 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
乳がん検診受診経験のない女性従業員に対する情動的受診勧奨ツールの乳がん検診受診啓発効果: クラスターランダム化比較試験 |
|
言語 |
ja |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
ニュウガン ケンシン ジュシン ケイケン ノ ナイ ジョセイ ジュウギョウイン ニ タイスル ジョウドウテキ ジュシン カンショウ ツール ノ ニュウガン ケンシン ジュシン ケイハツ コウカ : クラスター ランダムカ ヒカク シケン |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
GODAI, Kayo
KAWAHARA, Mizuki
SHIMA, Azusa
TANAKA, Hideo
OKAMURA, Tomonori
MEKATA, Eiji
MATSUMURA, Yoshie
TATSUMI, Yukako
NISHIKAWA, Tomofumi
KIMURA, Takashi
KAWATSU, Yuichiro
MIYAMATSU, Naomi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study investigates the effectiveness of emotional information and basic information with monetary support in breast cancer screening attendance among female employees who had never had it. A total of 120 stores of a retail company in Japan were randomly classified into four groups; control, emotional information (comic book), basic information with a subsidy application form (leaflet), and combination. Among employees aged 30–49 years, the odds ratios and 95% confidence intervals for screening attendance compared with the control group were 2.50 (0.73–8.56) for the comic book group, 1.99 (0.54–7.28) for the leaflet group, and 3.41 (1.08–10.81) for the combination group. No significant effect was found for employees aged 50 years and over. A combination of basic and emotional information with a subsidy application form was found to be effective for encouraging breast cancer screening attendance among never-screened female employees in their 30s and 40s. |
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究では、クラスターランダム化比較研究により、乳がん検診を受けたことのない女性従業員への乳がん検診受診啓発における情動的受診勧奨ツールの効果について年代別に検討した。小売業企業の計120事業所を30事業所ずつ無作為に非介入群、情報提供群(乳がん検診に関する基本的情報と補助金申請書のチラシ配布)、情動的介入群(読み手の感情に訴えるマンガ冊子配布による受診勧奨)、チラシとマンガの両方を配布する重点介入群の4群に割り付け、それぞれの事業所に勤務する女性従業員に媒体を配布した。その後1年間における乳がん検診受診について、30~49歳の従業員では検診受診のオッズ比と95%信頼区間は、非介入群と比較して情報提供群で1.99 (0.54-7.28)、情動的介入群で2.50 (0.73-8.56)、重点介入群で3.41 (1.08-10.81)であった。50歳以上の従業員では有意な関連は見られなかった。従来型の情報提供による受診勧奨に情動的受診勧奨ツールを組み合わせることで、乳がん検診を受けたことのない30~40代の女性従業員の検診受診促進に効果がある可能性が示された。 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 滋賀医科大学雑誌
巻 37,
号 1,
p. 20-27,
発行日 2024-03-27
|
出版者 |
|
|
出版者 |
滋賀医科大学雑誌編集委員会 |
|
言語 |
ja |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |